Riedučiai – viena smagiausių vasaros sezono pramogų mėgstantiems prasilėkti su vėjeliu. Tai puikus sportas siekiantiems turėti tvirtas, dailias kojas, gerą koordinaciją bei padidinti kūno ištvermę. Bet..
Parduotuvių lentynose galite išvysti riedučius labai skirtinguose kainų lygiuose ir gali būti sunku susiorientuoti, kaip viena riedučių pora gali kainuoti keliasdešimt eurų, o kita dešimteriopai daugiau. Drauge su Terrasport vadovu, o tuo pačiu ir riedutininkų treneriu bei riedučių žinovu, Viktoru Zaubidovu aiškinamės, kas lemia riedučių kainą bei kas sąlygoja jų kokybę.
Eksperto nuomone, patys brangiausi riedučiai yra patys pigiausi. Kodėl taip? Ogi todėl, kad patys pigiausi riedučiai tikrai nedžiugins nei savo kokybe, nei riedėjimu, nei kojos fiksacija, nei bet kokiais kitais aspektais. Taigi pabandžius važiuoti, jūs greičiausiai po pirmo bandymo numesite riedučius sandėliuko kampe ir tas nelemtas bandymas jums kainuos 60, 70, o gal ir visą 100 eurų.
Panagrinėkime, iš ko susideda riedutis ir kur slypi jo kokybė ir vertė.
Svarbiausias riedučio elementas žinoma yra jo batas. Jis turi būti tvirtas, anatomiškai išformuotas ir tvirtai apkabinantis koją. Dažniausiu atveju bato kevalas arba karkasas bus plastikinis arba iš plastiko bei stiklo pluošto mišinio. Brangesniuose modeliuose plačiai naudojamas ir anglies pluoštas. Kevale yra įdėtas vidinis batas, nuo kurio medžiagiškumo priklauso komfortas ir kojos fiksacija bate. Aukštos kokybės batai yra termoformuojami, taip maksimaliai pritaikant riedučius prie jūsų pėdos linkių.
Kad batas tvirtai apimtų ir užfiksuotų jūsų koją, svarbus suveržimo mechanizmas. Dažniausiai jį sudaro keli elementai – raišteliai, lipnūs dirželiai bei dantyti dirželiai su sagtimis:
- Apvalūs raišteliai linkę kiek dažniau atsilaisvinti, plokšti – atsiriša rečiau. Na o jeigu raišteliai plokšti ir vaškuoti, netgi atsirišus jie nei kiek nepaleidžia jūsų kojos.
- Venkite riedučių, kurių pagrindinis kojos fiksavimo elementas yra lipnūs (velcro) diržai. Jų jėga ir kojos įtvirtinimo galimybės nė iš toli neprilygsta dantytiems plastikiniams dirželiams.
- Atkreipkite dėmesį, kad sagtys buna plastikinės arba metalinės. Pastarųjų tarnavimo laikas yra gerokai ilgesnis.
Labai svarbus riedučio elementas yra rėmas. Jų būna plastikinių, kniedytų iš dviejų metalo plokščių, lankstytų, ektruduotų (presuotų), frezuotų iš skirtingų aliuminio lydinių. Čia svarbiausias parametras yra rėmo standumas, nuo to priklauso kaip efektyviai galėsite atsispirti, kiek rėmas deformuosis nuo jūsų sukuriamų apkrovų, o tai lems kaip laisvai suksis ratukai:
- Dažniausiai, bet ne visada, biudžetiniai riedučiai yra plastikiniu rėmu. Jis lengvai pasiduoda deformacijoms esant apkrovoms, kas lemia pastesnį ratukų riedėjimą.
- Kniedytas rėmas yra viena silniausių konstrukcijų. Nepaisant to, kad jį sudaro dvi metalinės plokštelės, tačiau silpnoji vieta yra tai, kad šios plokštelės su kniede prispasutos prie plastikinės iškyšos bato pade. Pasidėvėjus ir išsitampius kniedėms ar plastikinėms iškyšoms, riedučiai taps mažiau stabilūs ir skleis pašalinius garsus. Be to, šių problemų sprendimas nelabai galimas.
- Ekstruduotas aliuminio rėmas yra vietisas metalo gabalas, tvirtas ir standus. Toks rėmas puikiai tenkins 99% riedutininkų poreikius.
- Pats tvirčiausias ir standžiausias yra frezuotas, t.y. iš vientiso metalo gabalo CNC staklėmis išpjautas riedučių rėmas. Jis bus pagamintas itin tiksliai, tarnaus ilgus metus, o ratukai jame suksis greičiausiai.
Kitas riedučio elementas – ratukai. Jų kokybę lemia naudojamas poliuretano mišinys. Vieni ratukai dyla greičiau, kiti lėčiau, kažkurie rieda tiesiog greičiau. Tai lemia ratukų “gumos” mišinio cheminė sudėtis, kuria kiekvienas rimtas gamintojas laiko paslaptyje. Ką jūs galite pamatyti plika akimi, tai ant ratukų esančias 2 charakteristikas:
- Ratukų dydis žymimas milimetrais;
Poliuretano mišinio kietumas durometro skalėje, dažniausiai žymima pvz.: nuo 74A iki 90A. Kuo mažesnis indeksas, tuo ratukas bus minštesnio mišinio, reiškia riedės minkščiau, tačiau greitai susidėvės ir bus lėtesnis. Normaliomis sąlygomis rekomenduotinas kietumas 84A – 88A, vaikiškiems riedučiams ratukai gali būti kiek minkštesni pvz. 80A – 82A, dėl mažesnio jų svorio.
- Jeigu ant ratukų nėra jokio indekso, tikėtina, kad žiūrite į riedučius su plastikiniais ratais. Padekite juos atgal į lentyną ir keliaukite toliau.
Paskutinis elementas priverčiantis riedučių ratus suktis yra guoliai. Jų kokybę nurodo 2 parametrai iš kurių jūs galite matyti tik vieną – guolio tikslumą:
- Guolio tikslumas yra nurodomas kaip indeksas prie užrašo ABEC nuo 1 iki 9. Kuo didesnis indeksas, tuo aukštesnė guolio tikslumo klasė. Bet ar aukštesnė klasė garantuoja aukštesnę kokybę? Deja.
- Guolio kokybė priklauso nuo medžiagiškumo, tai yra plieno lydinių, kurie panaudoti gaminant guolius. Kuo lydinio kokybė geresnė, kuo metalas tvirtesnis, tuo ilgiau neišsidėvės ir tarnaus jūsų guoliai. Deja šis parametras dažniausiai lieka paslaptimi.
Verta įsidėmėti, kad pigiai ir gerai yra nesuderinami dalykai. Tad jei norite, kad važiavimas riedučiais teiktų malonumą, kad galėtumėte užtikrintai riedėti, manevruoti, stabdyti, šokinėti, išsirinkite kokybišką inventorių, kuris jus džiugins ir savotiškai įpareigos juo naudotis.
Platų kokybiškų riedučių pasirinkimą rasite Terrasport.
Savo jėgas važiuojant riedučiais netrukus galėsite išbandyti IKI Velomaratone, rugpjūčio 18 dieną.
Sporto projektas bendrai finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės biudžeto lėšomis.