Ne paslaptis, kad dviračių, kaip transporto priemonės, populiarumas auga. Juk jis padeda gyventi sveikai, mažina taršą ir, palyginti su automobiliu, yra pigus. Paprasto dviračio kainos svyruoja nuo kelių šimtų iki tūkstančių eurų, tačiau išlaidos ties pirmuoju pirkiniu nesibaigia. Rinkoje siūlomi dviračių priedų, įrenginių ar ir modifikacijų aibe, rodos – begalinė. Tam, kad kišenės greit neištuštėtų, „IKI Velomaratonas“ dalijasi rekomendacijomis, kuo būtina pasirūpinti vos pradėjus dviratininko kelią, o į ką verta atkreipti dėmesį įgijus daugiau patirties.
Lygis 1: Pradedantysis dviratininkas: saugumas svarbiausia
Nesvarbu, ar kelias veda per judrias miesto gatves ar ramiu užmiesčiu, saugumas turi būti prioritetas numeris vienas. Žemiau pateiktas sąrašas, tiesą sakant, yra ne rekomendacijos, o būtinų daiktų sąrašas.
Šalmas – pati geriausia apsaugos priemonė kelyje. Jei netikite, patikėkite iškalbingais skaičiais. Krisdami nuo dviračio ir dėvėdami šalmą tikimybę patirti sunkią ar net mirtiną galvos traumą sumažinate beveik 70 %.
Kai kurie gamintojai dviračius parduoda be žibintų ir atšvaitų. Įsigiję naują ar naudotą dviratį visad patikrinkite, ar yra sudėti visi šviesą skleidžiantys priedai: baltas žibintas priekyje, raudonas – gale, o ant abiejų ratų stipinų pritvirtinti oranžiniai atšvaitai.
Garso signalas yra ne tik būtinas pagal Lietuvos kelių eismo taisykles, bet ir saugo balso stygas, kai norime kitus įspėti apie save.
Dviračio spyna padės apsaugoti dviratį nuo ilgapirščių. Tiesa, tvirta spyna dar negarantuoja saugumo. Svarbu atkreipti dėmesį, kaip prirakiname transporto priemonę. Dažniausia klaida, kurią daro dviračių savininkai – spyną tvirtina per priekinį ratą, tad vagims telieka tik jį atsukti ir nusivaryti likusį dviratį. Optimaliausias variantas yra spyną dėti ant galinio rato ir dviračio rėmo.
Lygis 2: Rimtas dviratininkas: reikia patogumo
Jei dviratis tampa ne tik laisvalaikio, bet ir kasdiene transporto priemone, verta pradėti rūpintis ne tik saugumu, bet ir kuo didesniu patogumu.
Dviračio kompiuteris į mūsų akiratį patenka dėl poros priežasčių. Pirma, ilgose kelionėse padeda neišsikrauti telefonui. Dviračio kompiuteris dažniausiai yra lengvas, todėl puikiai atlieka funkciją, kuriai yra sukurtas. Be to, jam nereikia papildomų baterijų. Antra, tai gera investicija tiems, kurie nori siekti rezultatų. Garmin „Edge 130 Plus“ ir „Edge 1030 Plus“ serijos kompiuteriai yra puikus pasirinkimas. Naujausi kompiuteriai ne tik stebi važiavimus ir matuoja detalius rodmenis, duoda patarimus, bet ir leidžia sinchronizuoti treniruotės lauke ir viduje ištisus metus. Negana to, „Live track“ funkcija užtikrina didesnį saugumą, nes artimieji gali nuolat sekti dviratininko buvimo vietą.
Speciali sėdyne, tikėtina, bus patogesnė ir, svarbu, labiau pritaikyta ilgesnėms kelionėms dviračiams. Parduotuvėse pasirinkimas itin platus. Vienintelis būdas išsirinkti patogią – testuoti!
Remonto rinkinys. Net ir minimalios komplektacijos, padės greitai sutvarkyti nedidelius trūkumus. Nors kasdien tokio rinkinio vežiotis nebūtina, jis tampa išsigelbėjimu ilgesnėse kelionėse. Juk niekas nenori riedėti 50 km su atsisukusiu pedalu ar pasileidusia padanga.
Garmin „Varia“ galiniai vaizdo radarai gali atlikti dvigubą saugumo funkciją. Visi radarai garsiniu signalu įspėja dviratininką apie artėjančias transporto priemones. O įrenginį prijungus prie „Edge“ serijos kompiuterių ar mobiliojo telefono, jie tampa lyg saugumo sistema ir vaizdo signalą gauname tiesiai į ekraną! O pavyzdžiui, „Varia RTL515“ modelis turi ir žibintą, kuris veikia įspūdingai ryškiai – dienos metu dviratis gali būti matomas net iki kilometro atstumu!
Lygis 3: Arti profesionalo / profesionalas: kai siekiantiems rezultato
Profesionalai žino, kad kiekvienas aukštesnis laiptelis sportinėje karjeroje tampa vis didesniu iššūkiu. Todėl pradedame skaičiuoti kiekvieną detalę ir judesį. O tam padeda specialiai profesionalams skirti priedai ir treniruokliai.
Pavyzdžiui, išmanieji Garmin „rally“ pedalai suteikia detalius duomenis apie minimą: jėgą, ritmą, kairės–dešinės kojų balansą. Norintiems tobulėti, prie bet kokio dviračio derantys pedalai yra raktas į aukštesnį lygį. Surenkame duomenis, juos analizuojame, pasidarome išvadas ir važiuojame dar tiksliau ir greičiau.
Treniruojantis lauke akiniai –vienas svarbiausių aksesuarų. Geri akiniai ne tik apsaugo akis nuo saulės, vėjo ir vabzdžių, o profesionalūs akiniai užtikrina 100 % matomumą ir yra ergonomiški. Tai yra, praėjus šiek tiek laiko nepradeda spausti ar trinti.
Vidaus treniruokliai – išgyventi lietuviškas žiemas. Ir čia kalbame ne apie įprastus treniruoklius–dviračius, bet „Garmin“ specialiai sportininkams sukurtus išmanius įrenginius, kurie išsiskiria itin realistiška lauko dviračio patirtimi. Jis atkartos kelio nelygumus pagal skirtingą reljefą ir aplinką bei, žinoma, suteiks detalią treniruotės ataskaitą. Tai reiškia, kad pilnavertiškoms treniruotėms nesutrukdys joks oras.
Ar jūs ir dviratis pasiruošę?
Jau 13-tą kartą vykstanti didžiausia Baltijos šalyse dviračių šventė „IKI Velomaratonas“ šiemet kviečia riedėti rugpjūčio 21 d. Vilniuje. Startas ir finišas numatytas prie LR Seimo rūmų. Dviratininkai mėgėjai pasirinktinai riedės 10, 20 arba 30 km trasa. Sportininkai – 50 ir 100 km. El. paspirtukų, vaikų bei „Terrasport“ riedučių, riedlenčių ir paspirtukų grupės dalyviai važiuos atskiroje, 2,4 km ilgio trasoje. Dalyviai registruotis gali: www.ikivelomaratonas.lt.
Projektas bendrai finansuojamas Vilniaus miesto savivaldybės biudžeto lėšomis.