Lietuva – absoliuti lyderė Europos Sąjungoje pagal žuvusiųjų keliuose mažėjimą 2001–2018 m. laikotarpiu. Pagal Lietuvos automobilių kelių direkcijos duomenis, per 2018 metus Lietuvos keliuose nukentėjo 3783 žmonės, žuvo – 170. Į kaltininkų sąrašą įeina ne tik vairuotojai, bet ir pėstieji, dviratininkai bei kiti eismo dalyviai. Ir nors kiekvienas eismo dalyvis privalo išmanyti kelių eismo taisykles, tačiau to, kartais atrodo, negana. „IKI Velomaratonas“ klausia: kaip šiuos skaičius sumažinti ir išmokti vieniems kitus pamatyti?
Saugoti aplinkinius
Automobilių ekspertas Vitoldas Milius teigia, kad niekada nebando įrodyti savo teisumo, ypač prieš mažesnes transporto priemones ar pėsčiuosius. „Dviračiai, paspirtukai, motociklai ar pėstieji yra labiau pažeidžiami eismo dalyviai, todėl stengiuosi juos saugoti, palikti jiems daugiau erdvės“, – pasakoja V. Milius. Automobilių ekspertas sako, jog lenkdamas dviračius, tai daro didesniu atstumu ir palieka jiems daugiau vietos: „Oro srautai veikia dviratininkus, nesinori jų gąsdinti.“ V. Milius mano, jog pagrindinė taisyklė vairuotojams turėtų būti saugoti aplinkinius: „Net jeigu esi teisus, nereikia peštis. Nepaisant to, jog turiu pirmenybę, stengiuosi negąsdinti mažesnių transporto priemonių vairuotojų, vertinu juos kaip labiau pažeidžiamus. Suprantama, jog visi turi laikytis kelių eismo taisyklių, o šurmulio keliuose bus vis daugiau – daugės įvairių transporto priemonių. Susidursime su daugybe iššūkių ir turėsime visi sutilpti kelyje.“
Viską lemia žmogiškumas
Ramūnas Navardauskas, Lietuvos dviratininkas ir nacionalinis čempionas, pasakoja, kad dviračiu kelyje važinėja ilgiau nei automobiliu, ir yra matęs pačių įvairiausių situacijų. „Kadangi dažnai tenka būti ir dviratininku, ir automobilio vairuotoju, galiu pasakyti, jog visais atvejais viską lemia žmogiškumas. Tiek vairuotojai turi suprasti, kad dviratininkas yra labai pažeidžiamas eismo dalyvis, tiek dviratininkai turi suprasti, jog yra eismo dalyviai.“ Sportininkas teigia, kad eismo taisyklės grindžiamos tarpusavio supratingumu, o to kartais pasigenda iš vairuotojų. R. Navardauskas teigia, kad yra beveik garantuotas, jog pikti vairuotojai pyksta ant visų eismo dalyvių. „Norėtųsi tik palinkėti, kad saugotume vieni kitus kelyje“ ,– mintį užbaigia dviratininkas.
Elektriniai paspirtukai – taip pat eismo dalyviai
Elektriniai paspirtukai, vis labiau populiarėjanti transporto priemonė miestuose, suteikia ne tik patogumo kasdienėse kelionėse, bet gali kelti ir pavojų eismo saugai. Elektriniai paspirtukai – labai patogi ir ekologiška transporto priemonė. Vis dėlto reikia prisiminti, kad jų naudotojai – taip pat eismo dalyviai, kuriems privalomos visos saugaus elgesio taisyklės. „Pagrindinės paspirtukų vairuotojų klaidos yra saugaus greičio, įsivertinus vairavimo įgūdžius, laikymasis. Taip pat nenorėjimas sustoti prie pėsčiųjų perėjos ir persivaryti paspirtuką į kitą kelio pusę, manevravimas vietose, kur gausu pėsčiųjų ar vaikų, dėmesio stoka. Be abejo, nereikia pamiršti savisaugos priemonių, tokių kaip šalmai ir rankų bei kojų apsaugos, dėvėjimo“ – sakė Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos viršininkas Dainius Šalomskas.